İstanbul Modern Sinema’nın Türk Tuborg A.Ş.'nin katkılarıyla hazırladığı şubat ayı programında 30 kısa film izleyiciyle buluşuyor. Ücretsiz ve çevrimiçi gösterilecek “Gelecek Kısa” programı iki seçkiden oluşuyor: İlki, “Biz de Varız!” programının devamı niteliğinde, geçen sene Türkiye’de üretilmiş, animasyondan belgesele, deneyselden drama uzanan 18 kısa filmi kapsıyor. İkincisi ise Anadolu Kültür ve Diyarbakır Sanat Merkezi’nin ortaklaşa yürüttüğü “Hatırlamak ve Anlatmak için Şehre BAK” programı kapsamında üretilen 12 filmlik “Kulaktan Kulağa” seçkisi. “Biz de Varız!”ın kısalarıİstanbul Modern Sinema’nın Türkiye’den yeni filmleri bir araya getirdiği “Biz de Varız!” programının ardından hazırlanan seçkide Siz Biraz Uzak Kaldınız, Mozaik ve Plastik Rüya da dahil 18 kısa film yer alıyor. Program, filmlerin yanı sıra yönetmenleri de izleyiciyle buluşturuyor. 12 kadından 12 kısa filmŞehre BAK kapsamında gerçekleştirilen “Kulaktan Kulağa” seçkisi Diyarbakır, Mardin ve Batman’dan 12 kadının 2020-2021 arasında ürettiği filmlerden oluşuyor. Seçki şehre ve hafızaya dair büyük, gürültülü, kuşatıcı anlatıların yerine kulaktan kulağa aktarılan ve dönüşen hikâyelere yer veriyor.GELECEK KISA PROGRAMIKAYA, 202121-22 ŞubatYönetmen: Okan AvcıOyuncular: Muttalip Müjdeci, Beren Soysal Film, arazilerindeki sondajı bitirebilmek için devletten izin almaya çalışan bir çiftçi ailesinin hem bürokratik ikilemlerini, hem de kendi ahlâk ve çıkar çatışmalarını konu ediniyor. MESAFELER, 202121-22 ŞubatYönetmen: Efe SubaşıOyuncular: Öyküsu Özyürek, Akant Çetin, Nicolas Jakubiak Üç arkadaş bir gece duvarlara grafiti yaparken kendilerini görmediğini düşündükleri bir polis aracı tarafından durdurulurlar. Durumu kurtarmak adına o araca binmeleriyle yeni bir yolculuğa çıkarlar. SUÇLULAR, 202121-22 ŞubatYönetmen: Serhat KaraaslanOyuncular: Deniz Altan, Lorin Merhart, Erdem ŞenocakSerhat Karaaslan, Görülmüştür adlı uzun metrajından sonra, bu kısa filmde üniversite öğrencisi genç bir çiftin birlikte bir gece geçirmek için otel arama macerasını anlatırken toplumun ahlaki çıkmazını da yansıtıyor. Sundance’te prömiyerini yapan film 94. Akademi Ödülleri’nde En İyi Kısa Film kategorisinde son 15'e kaldı. GÖL KENARI, 202122-23 ŞubatYönetmen: Aziz AlacaOyuncular: Rugül Serbest, Mahir Berkant VarolKüçük bir kasabada yaşayan Leyla, gizlice yaşadığı ilişkisinden hamile kaldığını öğrenir ve bunu ortaokul öğretmeni olan erkek arkadaşına söylemek için göl kenarında buluşmaya karar verirler. SİZ BİRAZ UZAK KALDINIZ, 202122-23 ŞubatYönetmen: Elif RefiğOyuncular: Nezaket Erden, Nazlı Bulum, Aykut Sezgi Mengiİstanbul’a okumak için gelen iki çocukluk arkadaşı aynı evi paylaşırlar. Biri erkek arkadaşını yemeğe davet eder, diğer ise bu durumu uygun karşılamaz. Üç karakteri üzerinden günümüzün kimlik ve değer olgularını sorgulayan film, Altın Portakal En İyi Kısa Film ödülünü kazandı. SUSAM, 202122-23 ŞubatYönetmen: Sami MorhayimOyuncular: Fatih Al, Feri Baycu Güler, İzzet Bana Ailenin küçük oğlu bar mitzvah töreni öncesi kendini odasına kilitler. Film, Şabat kurallarına bağlı yaşayan bu ailenin oğullarını ikna etmeye çalıştıkları bu sıradışı günü kara mizahlı bir dilde izler. BAYRAK, 202123-24 ŞubatYönetmen: Pınar GöktaşOyuncular: Pınar Göktaş, Alican Yücesoy, Ahmet YaşarBir reklam provasından akşam evine dönen oyuncu Eylem, sütyenini yanlışlıkla alt kattaki balkona düşürür. Bu olay onu tehlikeli bir maceraya sürükler. “Kadınlık bayrağı” üzerine bir kara komedi. PARANOYA!, 202123-24 ŞubatYönetmen: Efe SubaşıOyuncular: Funda Kadioglu, Esra Isguzar, Sebnem Dilligil Gözde, bir akşam arkadaşlarından ayrılır ve eve gitmek için minibüse biner. Ancak bir süre sonra tek başına kaldığını fark eder, üstelik minibüs bilmediği karanlık bir yola sapmıştır. PLASTİK RÜYA, 202123-24 ŞubatYönetmen: Merve BozcuOyuncular: Nihal Yalçın, Salih Bademci, Tuğrul Tülek37 yaşındaki Belma gittiği dermatologdan botoks vaktinin geldiğini öğrenir. Başta ilgisiz gibi görünse de bu haber onun aynada gördüğü yüzünü sorgulamasına yol açar. Acaba gerçekten botoks yaptırmalı mıdır? BALKON VE BİZİM RÜYALAR, 202124-25 ŞubatYönetmen: Aylin Kuryel Koronavirüs salgını süresince görülen rüyaları balkondaki kameranın gördükleriyle birlikte anlatan bu belgesel, rüya ile gerçekliğin daha da iç içe geçtiği bu günlerde bilincin derinliklerinde yatan özlem, endişe ve arzuları dile getiriyor. KALABALIK, 202024-25 ŞubatYönetmen: Recep AkarOyuncular: Gülnara Golovina İnsansız sokaklarda tek başına yürüyen bir kadın, gözle görülmese de boşluğun içine gizlenmiş kalabalığın arasında yoluna devam etmeye çalışır. Mekân ve nesne kavramlarını sorgulatan bu tek kanallı video çalışmasında kameranın ve karakterin performansı öne çıkıyor. OĞLAGO, 202024-25 ŞubatYönetmen: Efe Öztezdoğan Olimpiyatlarda Türkiye’yi dört kez temsil eden Muşlu kayaklı koşucu Sabahaddin Oğlago üzerine deneysel bir belgesel. Estetiği ve atmosferiyle öne çıkan filmin müzikleri de Alper Maral’a ait. AKINTI, 202125-26 ŞubatYönetmen: Arda EkşigilOyuncular: İpek Türktan, Ali Seçkiner, Mustafa Uzunyılmaz Günlerini Boğaz’da sokak satıcılığıyla geçiren Jale’nin hem bir belalısı hem de kendi gibi kıyıda takılan arkadaş takımı vardır: Balıkçılardan cinci hocalara uzanan bu insanlar kendilerini Boğaz akıntısına bırakmışlardır. Film siyah beyaz estetiği ve güçlü oyunculuklarıyla dikkat çekiyor. AYNI GECENİN LACİVERTİ, 202125-26 ŞubatYönetmen: Nuri Cihan ÖzdoğanOyuncular: Vildan Atasever, Engin Yüksel, Burak ŞafakÇizgi roman estetiğini kullanan bir soygun macerası. İki eski hırsızın, Hitler’in Türkiye’ye gönderdiği çok değerli bir pulu çalmaya çalıştıkları gece farklı hikâyeler kesişir. İKİNCİ GECE, 202025-26 ŞubatYönetmen: Ali Tansu TurhanOyuncular: Ushan Çakır, Damla Sönmez, Onur Ünsal Dostoyevski’nin Beyaz Geceler romanından serbestçe uyarlanan filmin tekrar ettiği bir soru var: “Karşına bir cin çıksa ve bir dilek hakkın olsa ne isterdin?” Filmin, aşktan varoluşa farklı arayışları olan karakterleri üzerinden hayalperest, deneysel bir anlatımı var. BUZ İÇİN ÇIĞLIK, 202126-27 ŞubatYönetmen: Emir AytemürDondurma yiyen bir çocuk, içeceğine buz koyan bir adam ve bir buzul parçası üzerinde yaşam mücadelesi veren bir kutup ayısı, küresel ısınma tehlikesine göz kırpan bu animasyonun başrolleri. KAUAI, 202126-27 ŞubatYönetmen: Aysun Karaosman Artık sadece robot kuşların üretildiği distopik bir dünyada, nesli tükendiği kabul edilen Hawaii adalarına özgü bir kuş türü kauai üzerine düşündürücü bir animasyon. MOZAİK, 202026-27 ŞubatYönetmenler: İmge Özbilge, Sine Özbilge Eski bir Ortadoğu şehrinde, farklı etnik ve dinden üç karakterin bir gün şehrin bombalanmasıyla değişen hayatlarını anlatıyor. Çok tanıdık gelen bu Ortadoğu gerçeği, masalımsı bir estetiği olan bu animasyonda izleyeni büyülüyor. BAK PROJESİ - KULAKTAN KULAĞA SEÇKİSİ27-28 Şubat
FOTOĞRAF ALTI, 2021Yönetmen: Aylin Kızıl Fotoğraf Altı, Helin Apartmanı'nın Diyarbakır Surları'na ve çevresine hakim yüksek damından şehrin yıkılıp yeniden yapılan ve her an yıkılma ihtimalini barındıran mahallelerine bakıyor. Film, imaja hakim olmaya çalışan bir üst sesin, anlamın parçası olmaya başlayan bir bedene ve konuma kısacık yolculuğu. MÜMKÜN (PEKAN Ê), 2021Yönetmen: Berivan Karatorak Mümkün, Diyarbakır’da kültürel miras ve ekoloji tartışmalarının merkezinde yer alan Hevsel Bahçeleri'nde geçen sıradan bir günün parıltılı rüyası. Bir kadının can sıkıntısıyla, merakla, dansla ve arayışlarıyla nefes alabildiği bir gün... ZEKİ NİNE (PÎRÊ ZEKİ), 2021Yönetmen: Berivan Bagı Mardin’in bir köyünde bahçeli evinde tek başına yaşayan Zeki Nine, ununu elemiş eleğini asmış, yüzük ve bilezikleri, bahçesindeki reyhanları, dizi dizi turşuları ve salonunun baş döndürücü duvarını süsleyen hayat parçalarıyla bizi dünyasına konuk ediyor. KAPI, 2021Yönetmen: Evindar Tokur Kapı, faili meçhul cinayetlerin ve zorunlu göçün bitmeyen ağrısını, şehirle yüzleşerek dindirme çabasından yola çıkıyor. Bugünün Diyarbakır’ında geçmişi arayan film, çocukluğun, yuvanın, kaybedilen mekânların izini sürerken kişisel tarih ve kolektif hafızayı bir arada tutmaya çalışıyor. MEHLA QORÊ, 2021Yönetmen: Fatma ÇelîkMehla Qorê, Fatma’nın hatırladığı ilk anısından yola çıkarak çocukluğunu geçirdiği mahalleyi yeniden kuruyor. 2015’te Suriçi’nde gerçekleşen çatışmalı süreçte yıkılan mahalleye ait fotoğrafları, eski aile albümlerini, ailedeki kadınların hatırladıklarını ve hatırlamak istemediklerini bir araya getiren film, Fatma’nın o ilk anının peşindeki arayışının izini sürüyor. BİR ÇEMBER DÜŞÜN, 2021Yönetmen: Fatoş GüneriDiyarbakırlı falcıların sesleriyle şehrin sokaklarının belgesel görüntülerini buluşturan Bir Çember Düşün, çocukluk mekânının hafızasını bir arayışa dönüştüren, sonu aydınlığa çıkan bir yürüme halinin filmi. UZAY, FEHMİ VE ŞEHRİN SIRLARI, 2021Yönetmen: Mediha GüzelgünUzay, Fehmi ve Şehrin Sırları, Mardin’in masalsı temsilinin yerine bir uzay macerası koyan, geçmişle geleceği buluşturan bir hikâye. Şehrin kalesinin aslında Nuh’un gemisi olduğuna, Nuh’un gemisine hayvan cinslerinden değil de insan cinslerinden doldurup Mardin’e demir attığına inanan bir anlatıcı, bizi belki de Nuh’un kendisi olan Fehmi’yle tanıştırıyor. TAŞ VE SU, 2021Yönetmen: Nalin AcarIlısu Barajı ile sular altında kalan Hasankeyf artık Batman’da sadece bir süs havuzunun duvarlarını süslüyor. Bu süs havuzu da tıpkı tarihî Hasankeyf gibi kendi ekosistemini yaratıyor. Taş ve Su, izleyiciyi yeniden bakmaya ve anlamaya davet ederken tanık olmanın ağırlığına işaret ediyor. 4 ARALIK 2020, NUSAYBİN, 2021Yönetmen: Rozerin Tadik 2014-2016 arasında, Kürt şehirlerinde yaşanan çatışmalar esnasında yıkılan binlerce ev arasında Rozerin’in kardeşleri ve kuzenleriyle beraber toplamda 11 kişinin doğduğu ve büyüdüğü dedesinin evi de vardı. 4 Aralık 2020, Nusaybin, yıkım sonrası aynı bölgeye inşa edilen toplu konutlardan birinin balkonundan yapılan bir telefon konuşmasıyla, iki kuzenin çocukluk anılarına kısa bir ziyaret. DİLEKLERİN CUDİSİ (CÛDÎYÊ MİRADAN), 2021Yönetmen: Semiha YıldızCudi’ye dair bir çocukluk hatırasının duygusundan ve imgelerinden yola çıkan Dileklerin Cudisi, Cudi’de dört mevsimin doğal akışını ve bu akışa müdahale eden çatışmaların sonuçlarını aynı anda ele alıyor. BURADA (Lİ VİR), 2021Yönetmen: Sibel Öğe Burada ile, 2005’ten bu yana yüzlerce filme, oyuna, konsere, söyleşiye ev sahipliği yapan Batman Yılmaz Güney Sinema Salonu’nun önce yanması, ardından yıkılmasıyla birlikte geride kalan beton alana adım atıyoruz. Geleceği belirsiz, bekleyiş halindeki bu beton boşluk, içine geçmişin sesleri doldukça bir mekâna dönüşmeye başlıyor. AŞEFÇİLER, RÜYALAR, OTLAR, 2021Yönetmen: Zelal SadakAşefçiler, Rüyalar, Otlar, Diyarbakır Suriçi'ndeki meşhur çarşıya adını veren, kimsenin işlemediği, çitleriyle topraklarının sınırlarını belirlemediği yerlerde biten otları toplayan asefçi kadınların, bugünkü yokluğunu çok sesli bir fısıltılar korosuyla dolduruyor. Çarşının görünmez kılınmış tarihine, aşefçilerin otlarını topladığı Hevsel Bahçeleri’nin ışığı düşüyor.
FOTOĞRAF ALTI, 2021Yönetmen: Aylin Kızıl Fotoğraf Altı, Helin Apartmanı'nın Diyarbakır Surları'na ve çevresine hakim yüksek damından şehrin yıkılıp yeniden yapılan ve her an yıkılma ihtimalini barındıran mahallelerine bakıyor. Film, imaja hakim olmaya çalışan bir üst sesin, anlamın parçası olmaya başlayan bir bedene ve konuma kısacık yolculuğu. MÜMKÜN (PEKAN Ê), 2021Yönetmen: Berivan Karatorak Mümkün, Diyarbakır’da kültürel miras ve ekoloji tartışmalarının merkezinde yer alan Hevsel Bahçeleri'nde geçen sıradan bir günün parıltılı rüyası. Bir kadının can sıkıntısıyla, merakla, dansla ve arayışlarıyla nefes alabildiği bir gün... ZEKİ NİNE (PÎRÊ ZEKİ), 2021Yönetmen: Berivan Bagı Mardin’in bir köyünde bahçeli evinde tek başına yaşayan Zeki Nine, ununu elemiş eleğini asmış, yüzük ve bilezikleri, bahçesindeki reyhanları, dizi dizi turşuları ve salonunun baş döndürücü duvarını süsleyen hayat parçalarıyla bizi dünyasına konuk ediyor. KAPI, 2021Yönetmen: Evindar Tokur Kapı, faili meçhul cinayetlerin ve zorunlu göçün bitmeyen ağrısını, şehirle yüzleşerek dindirme çabasından yola çıkıyor. Bugünün Diyarbakır’ında geçmişi arayan film, çocukluğun, yuvanın, kaybedilen mekânların izini sürerken kişisel tarih ve kolektif hafızayı bir arada tutmaya çalışıyor. MEHLA QORÊ, 2021Yönetmen: Fatma ÇelîkMehla Qorê, Fatma’nın hatırladığı ilk anısından yola çıkarak çocukluğunu geçirdiği mahalleyi yeniden kuruyor. 2015’te Suriçi’nde gerçekleşen çatışmalı süreçte yıkılan mahalleye ait fotoğrafları, eski aile albümlerini, ailedeki kadınların hatırladıklarını ve hatırlamak istemediklerini bir araya getiren film, Fatma’nın o ilk anının peşindeki arayışının izini sürüyor. BİR ÇEMBER DÜŞÜN, 2021Yönetmen: Fatoş GüneriDiyarbakırlı falcıların sesleriyle şehrin sokaklarının belgesel görüntülerini buluşturan Bir Çember Düşün, çocukluk mekânının hafızasını bir arayışa dönüştüren, sonu aydınlığa çıkan bir yürüme halinin filmi. UZAY, FEHMİ VE ŞEHRİN SIRLARI, 2021Yönetmen: Mediha GüzelgünUzay, Fehmi ve Şehrin Sırları, Mardin’in masalsı temsilinin yerine bir uzay macerası koyan, geçmişle geleceği buluşturan bir hikâye. Şehrin kalesinin aslında Nuh’un gemisi olduğuna, Nuh’un gemisine hayvan cinslerinden değil de insan cinslerinden doldurup Mardin’e demir attığına inanan bir anlatıcı, bizi belki de Nuh’un kendisi olan Fehmi’yle tanıştırıyor. TAŞ VE SU, 2021Yönetmen: Nalin AcarIlısu Barajı ile sular altında kalan Hasankeyf artık Batman’da sadece bir süs havuzunun duvarlarını süslüyor. Bu süs havuzu da tıpkı tarihî Hasankeyf gibi kendi ekosistemini yaratıyor. Taş ve Su, izleyiciyi yeniden bakmaya ve anlamaya davet ederken tanık olmanın ağırlığına işaret ediyor. 4 ARALIK 2020, NUSAYBİN, 2021Yönetmen: Rozerin Tadik 2014-2016 arasında, Kürt şehirlerinde yaşanan çatışmalar esnasında yıkılan binlerce ev arasında Rozerin’in kardeşleri ve kuzenleriyle beraber toplamda 11 kişinin doğduğu ve büyüdüğü dedesinin evi de vardı. 4 Aralık 2020, Nusaybin, yıkım sonrası aynı bölgeye inşa edilen toplu konutlardan birinin balkonundan yapılan bir telefon konuşmasıyla, iki kuzenin çocukluk anılarına kısa bir ziyaret. DİLEKLERİN CUDİSİ (CÛDÎYÊ MİRADAN), 2021Yönetmen: Semiha YıldızCudi’ye dair bir çocukluk hatırasının duygusundan ve imgelerinden yola çıkan Dileklerin Cudisi, Cudi’de dört mevsimin doğal akışını ve bu akışa müdahale eden çatışmaların sonuçlarını aynı anda ele alıyor. BURADA (Lİ VİR), 2021Yönetmen: Sibel Öğe Burada ile, 2005’ten bu yana yüzlerce filme, oyuna, konsere, söyleşiye ev sahipliği yapan Batman Yılmaz Güney Sinema Salonu’nun önce yanması, ardından yıkılmasıyla birlikte geride kalan beton alana adım atıyoruz. Geleceği belirsiz, bekleyiş halindeki bu beton boşluk, içine geçmişin sesleri doldukça bir mekâna dönüşmeye başlıyor. AŞEFÇİLER, RÜYALAR, OTLAR, 2021Yönetmen: Zelal SadakAşefçiler, Rüyalar, Otlar, Diyarbakır Suriçi'ndeki meşhur çarşıya adını veren, kimsenin işlemediği, çitleriyle topraklarının sınırlarını belirlemediği yerlerde biten otları toplayan asefçi kadınların, bugünkü yokluğunu çok sesli bir fısıltılar korosuyla dolduruyor. Çarşının görünmez kılınmış tarihine, aşefçilerin otlarını topladığı Hevsel Bahçeleri’nin ışığı düşüyor.