Erol Akyavaş- Retrospektif Sergisi
29
Mayıs 2013 – 25 Ağustos 2013
İstanbul
Modern’in düzenlediği Erol Akyavaş- Retrospektif sergisi, sanatçının 1950’li yıllarda başlayan ve 1990’lı yılların
sonuna uzanan yarım asırlık sanatsal birikiminin bir dökümünü çıkartıyor.
Sergi, Akyavaş’ın Doğu-Batı sanat ve kültür dünyası arasında kurduğu kendine
özgü sentezi, tuval üzerindeki zaman içinde dönüşüm geçiren perspektif ve
mimari düzenlemelerini, insan figürünü merkez aldığı bilinçaltı arayışlarını ve
son döneminde dünyanın farklı kültürleri ile giriştiği hesaplaşmaları geniş bir
çeşitlilik içerisinde bir araya getiriyor. Tuvalden desene, üç boyutlu
uygulamalardan fotoğraf üzerine müdahalelere yer veren yaklaşık 290 yapıtlık
seçki, Akyavaş’ın modern ve çağdaş sanat arasında üstlendiği öncü ve yaratıcı
kimliğe vurgu yapıyor. Türkiye’de doğan, Avrupa ve Amerika’da mimarlık ve sanat
eğitimi alan, Doğu sanatlarına ve özellikle de İslam sanatına duyduğu ilgi ile
tasavvuf geleneğini sanatının merkezine yerleştiren Erol Akyavaş’ın
çalışmaları, 2. Dünya Savaşı sonrası iyice belirginlik kazanan Batı dışı
modernlik arayışlarının en yetkin örneklerinden birini oluşturuyor. Akyavaş’ın
Doğu ve Batı sanatlarını kendine özgü bir yorumla bir araya getirdiği imge
dünyası özgün bir sentez olarak kabul ediliyor. Kübizmden Sürrealizme, İslam
minyatürü çizimlerinden tarih öncesi duvar resimlerine, kaligrafi kaynaklı uygulamalardan
tek tanrılı dinlerin sembollerine uzanan form ve içerik arayışında Akyavaş
eşine az bulunur bir dil geliştiriyor. Klasik anlamda perspektifin kaybolduğu,
resme dahil edilen her imgenin bir anlam sorunuyla donatıldığı, imgenin
tasavvufi bir aşkla inşa edildiği bu resimlerde Akyavaş inançla sarıldığı bir
dünya kuruyor.
Küratör: Levent
Çalıkoğlu
Erol Akyavaş,
1932-1999
Hallac-ı Mansur, 1987
Tuval üzerine akrilik
300 x 350 cm
Özel Koleksiyon
Erol Akyavaş,
1932-1999
Hallac-ı Mansur, 1987
Tuval üzerine karışık
teknik
207 x 150 cm
Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Vakfı Koleksiyonu
Yakın Menzil
9 Mayıs- 27 Ekim 2013
İstanbul Modern Fotoğraf Galerisi, Türkiye’de
güncel fotoğrafa odaklanan Yakın Menzil sergisine ev sahipliği
yapıyor. STFA’nın sponsorluğunu üstlendiği sergi, kişisel bir
belgeleme fikrinin etrafında, İstanbul Modern Fotoğraf Danışma Kurulu
tarafından seçilen 18 sanatçının çalışmalarını bir araya getiriyor.
Basılı fotoğrafla sınırlı kalmaksızın, video ve enstalasyon gibi farklı
sunumlar barındıran sergide, tekil çalışmalar bir yerleştirmeye dönüşerek,
kendi bütünlüğü içerisinde yeni anlamlar kazanıyor.
Yakın Menzil sergisi
kişisel ve olağanın sıra dışı bir kaydı. Sanatçının, fotoğraf çekmek için
uzakları keşfetmek yerine kendi yaşantısına ve temas ettiği durumlara
odaklandığı bir sergi. Belgesel fotoğrafın tarafsız olma iddiasından ve kurgulanmış sahnelerden
uzak, bireysel anlatının izini süren çalışmalarda, sanatçının yaşamı, yakın
çevresi, anıları, özenle tutulan bir günlük gibi fotoğrafla şekil buluyor.
İmajlar farklı yorumlara kapı aralayarak, anlamını dayatan otoriter bir sesi
değil, taşıdıkları belirsizliğin gücünü kullanıyor. Gündelik hayatın detayları
arasında sıradan olanın cazibesi beliriyor, tanıdık gelen bu görüntüler
başkalarının hikayelerinde yeniden biçimleniyor. İlk kez İstanbul Modern’de sergilenen bu çalışmalar
fotoğrafın farklı sunum ve temsil biçimlerini bir araya getiriyor. Bireysel
dışavurumun, öznel gerçekliğin öne çıktığı bu alanda, fotoğrafın teknik niteliği
geri planda kalırken, amatör bir dille izleyici ve sanatçı arasındaki mesafe de
kapanmaya başlıyor. Analog yapılan çekimlerin yanı sıra cep telefonuyla
üretilen fotoğraflar, buluntu imajlardan yapılan taramalar, zarar görmüş
arşivler, fotoğraf tabanlı videolar ve interaktif görüntülerle fotoğraf dolaylı
bir aktarım aracına dönüşüyor. Sergide tekil fotoğraflar video, enstalasyon
veya baskı biçiminde bir yerleştirmeye dönüşerek, kendi bütünlüğü içinde anlam
kazanıyor.
Sanatçılar: Özgür Atlagan, Dilan Bozyel, Yusuf Darıyerli, Cemil Batur
Gökçeer, Fatma Belkıs, Ege Kanar, Korhan Karaoysal, Metehan Özcan, Civan
Özkanoğlu, Emir Özşahin, Muhitin Eren Sulamacı, Özlem Şimşek, Sinan Tuncay,
Gözde Türkkan, Devin Yalkın, Begüm Yamanlar, Sarp Kerem Yavuz, Cemre Yeşil
İstanbul Modern Fotoğraf Bölümü Yöneticisi: Sena Çakırkaya
Fotoğraf Danışma Kurulu: Merih Akoğul,
Orhan Cem Çetin, Murat Germen, Sıtkı Kösemen
Sergi
sponsoru: STFA
Begüm
Yamanlar
Geri Kazanılmış
Zaman, 2012
Time Regained, 2012
Fantastik Makineler
Renault Sanat Koleksiyonu`ndan Bir Seçki
18 Nisan – 16 Haziran 2013
İstanbul
Modern, Paris merkezli Renault Sanat Koleksiyonu’ndan bir seçkiye ev sahipliği
yapıyor. Fantastik Makineler sergisi, endüstri ve modern
üretimin, özellikle de 20. yüzyılın ürünü olan otomobilin, farklı dönemlerde ve
çeşitli şartlar altında çağdaş sanatçıların hayal gücünü nasıl harekete
geçirdiğini gözler önüne seriyor.
Renault, sanat
ve endüstri dünyasını bir araya getirmek amacıyla 1967 yılında çağdaş
sanatçılarla işbirlikleri yapmaya başladı. Sanatçılara endüstri ve inovasyon
alanında araştırma olanağı, teknik ve teknolojik altyapı desteği ve üretim için
mali destek verdi. Bu tarihi ortaklıklar sayesinde Renault’nun sanat
koleksiyonu da şirketle birlikte büyüdü. 1985 yılına kadar devam eden, ardından
2011 yılında yeniden canlanan bu ortaklık daha önce uzak görülen “sanat” ve
“endüstri” kavramlarını bir araya getiren 300’den fazla sanat yapıtını yarattı. Fantastik Makineler sergisinde bu koleksiyondan
resim, heykel, enstalasyon ve fotoğraf gibi farklı disiplinlerden 53 çalışma
yer alıyor.
Sanatçılar: Arman, Robert
Doisneau, Jean Dubuffet, Robert Frank, Frank Horvat, Jean-Luc Moulène, Robert
Rauschenberg, Marc Riboud, Takis, Jean Tinguely
Küratör: Ann
Hindry
YAP
İstanbul Modern: Yeni Mimarlık Programı
Göğe
Bakma Durağı
21 Haziran‒20 Ekim 2013
İstanbul Modern’in The Museum of Modern Art, MoMA / MoMA PS1 işbirliğiyle yürüttüğü YAP İstanbul Modern: Yeni Mimarlık Programı, iki yılda bir, yaz
aylarında, genç ve yükselen mimarlara İstanbul Modern’in dış mekanında yenilikçi bir anlayışla geçici
bir yapı tasarlama fırsatı sunuyor. YAP
İstanbul Modern, New York’taki MoMA / MoMA PS1, Roma’daki XXI. Yüzyıl Sanatları Ulusal Müzesi (MAXXI) ve
Santiago’daki CONSTRUCTO’da gerçekleşen
International Young Architects Program (YAP) adlı mimarlık programının devamı
niteliğinde.
YAP:
Yeni Mimarlık Programı, tasarımcı ve mimarlara dinlenme ve eğlence gibi
amaçlara hizmet eden, aynı zamanda çeşitli etkinliklere ev sahipliği yapabilecek mekanlar tasarlama
olanağı sunuyor. Mimarlar, sürdürülebilirlik, geri dönüşüm ve yeniden kullanım
gibi çevre
sorunlarına
çözüm öneren; gölgelik, su ve oturma alanı gibi öğelerle açık havadaki
alanların kullanım olanaklarını artıran yenilikçi projeler yaratmaya teşvik ediliyor. Proje
kapsamında, İstanbul Modern’in bahçesinde kurulacak geçici yapı 2013 yazı
boyunca her yaştan müze ziyaretçisi
tarafından ve müzenin özellikle gençlere yönelik düzenleyeceği etkinlikler için
kullanılacak. YAP İstanbul Modern: Yeni Mimarlık Programı’nın ilk geçici
yapısını gerçekleştirecek proje belirlendi. SO? Mimarlık ve Fikriyat tarafından tasarlanan “Göğe Bakma Durağı” başlıklı proje, 21 Haziran’dan itibaren İstanbul
Modern’in bahçesinde uygulanacak ve 2013 yazı boyunca her yaştan müze
ziyaretçisi tarafından, müzenin özellikle gençlere yönelik düzenleyeceği
etkinlikler için kullanılacak. Kazanan tasarımın yanı sıra uluslararası YAP:
Yeni Mimarlık Programı’na katılan tüm finalistlerin geliştirdiği öneriler ortak
bir sergiyle İstanbul Modern, MoMA PS1, MAXXI ve CONSTRUCTO’da izleyiciyle
buluşacak.YAP İstanbul Modern’in ilk
projesi “Göğe Bakma Durağı*”,İstanbul Modern’in üzerinde bulunduğu Boğaz’ın görünmeyen sularında süzülerek
müzenin bahçesini gölgelendirecek, yaz ayları boyunca yerleştiği mekanı şehre
yansıtacak. Boğaz’dan ve kentin yüksek noktalarından da algılanabilecek kısa
ömürlü ama canlı ek, bahçeyi siluetin bir parçası haline getirecek. Bahçede
bulunanlar, gündüzleri sallanan gölgelerin altında, hava karardığında ise
değişen yansımaların içinde vakit geçirecekler. Bahçe zemininin hemen altına
suya yerleştirilen dubaların üzerinde yükselen direkler deniz dalgalarının
hareketleriyle yerleştirmeye değişken bir peyzaj görünümü kazandıracak ve
durmaksızın kıpırdayan gölgeliklerle birlikte bahçeyi şehir içinde bir durağa
dönüştürecek:Dinlenmek, toplanmak, oyun oynamak ya da gökyüzüne bakmak için bir
durak.
*Turgut
Uyar (Dünyanın En Güzel Arabistanı)
İstanbul Modern Sinema
Yeni Yollar
6- 16 Haziran 2013
İstanbul
Modern Sinema, Goethe-Institut Istanbul işbirliğiyle
bu yıl beşinci kez ‘Almanya’dan Yepyeni
Filmler’ programını düzenliyor. Artık gelenekselleşen gösterim programında
çeşitli uluslararası festivallerde gösterilmiş ve ödül kazanmış, yılın öne
çıkan Alman filmleri yer alıyor. Küratörlüğünü Goethe-Institut Istanbul’dan Fügen Uğur ve ClaudiaHahn-Raabe, İstanbul Modern Film Programları Yöneticisi Müge Turan ve sinema yazarı Engin Ertan’ın üstlendiği programın bu
yılki teması ‘yeni başlangıçlar’.
Seçkide
yer alan filmler; hayatında yeni bir sayfa açan, yeni bir başlangıç deneyen
veya olaylara yeni bir perspektifle bakmaya çalışan karakterleri birbirinden
çok farklı hikayelerle perdeye taşıyor. Programda Berlin Film Festivali’nde
büyük ilgi gören ve gerçekten de muhteşem bir keşif bir vadeden ‘Tuhaf Bir Kedicik’ (Das Merkwürdige
Kätzchen), ‘Almanya’nın ‘Brokeback Mountain’ı’ şeklinde yorumlanan ‘Serbest Düşüş’ (Freier Fall), Barbara Sukowa’nın müthiş bir
performans sergilediği ‘Hannah Arendt’,
üç farklı ülkede yabancı, üç karakterin sürücü belgesi alma macerasının
anlatıldığı hafif, eğlenceli belgesel ‘You Drive Me Crazy’ ve yapımcıları arasında Fatih Akın’ın da yer aldığı ‘Spinal Tap’e benzer, başarısız bir müzik
topluluğuna dair bir hiciv olan hınzır müzik
belgeseli ‘Fraktus’ gibi filmler yer
alıyor.
Müzeler
Konuşuyor : Konuğumuz Amerika
Prof.
Thomas W. Gaehtgens
18 Haziran
Salı 18.30
Müzeler Konuşuyor:
Konuğumuz Amerikaserisi kapmasında Getty Enstitüsü Direktörü Prof. Thomas W. Gaehtgens,Müzelerde Arşiv ve Dokümantasyon başlığı
altında,“Getty Araştırma Enstitüsü’nün Araştırma Projeleri ve Kaynaklarına
Küresel Bağlılığı”ndan söz edecek.
Sanat
tarihi araştırmaları ve burslarında küresel yaklaşıma bağlı olan Getty
Araştırma Enstitüsü’nün sanat tarihindeki “küresel dönüş”ü desteklemek ve
geliştirmek için işbirliği içinde çalışan tüm departmanları, programları ve
girişimleri bu misyonu yansıtır. Getty Araştırma Enstitüsü’nün satın alma
politikaları, Batılı ve Batı dışı sanat gelenekleri arasında bağlantılar
kurmayı hedefler. Bu koleksiyonlar da karşılığında, tüm dünyadan sanat
tarihçilerinin enstitüde araştırmalar yürüttükleri akademik program gibi
girişimleri destekler. Bu akademik etkinlikler sergiler, yayınlar ve diğer
araştırma projelerine dönüşerek, yerelleşmiş kaynakları daha geniş kitlelere
açar. Getty Araştırma Enstitüsü Direktörü Thomas W. Gaehtgens konuşmasında
enstitünün koleksiyonları, koruma projeleri, akademik girişimleri, sergileri ve
yayınlarının küresel yönelimini ve aralarındaki bağlantıları, 20. yüzyılın en
etkili küratörlerinden Harald Szeemann’ın koleksiyonunun yakın zamandaki
alınışı üzerinden anlatacak.
İstanbul Modern
Eğitim
· Geçmiş ve Geleceksergisine paralel olarak düzenlenen Müze Çantam eğitim programı
· Fantastik Makineler sergisine
paralel eğitim programı Sanat Mühendisleri (18 Nisan – 16
Haziran 2013)
· Erol Akyavaş Retrospektif sergisine paralel eğitim programı Sanat Labirenti (29 Mayıs- 25 Ağustos
2013)
· Babalar Günü’nde Sanat Oyunu (16 Haziran 2013)
· Garanti Gençlik Atölyeleri’ndeÇağrı Küçüksayraç’ın sunumunda Grafiti Atölyesi (25 Mayıs 2013),Seçkin Pirim’in sunumunda Açık Alanda Heykel Atölyesi