CRR’de yeni sezon Cemal Reşit Rey’in hiç çalınmamış...

CRR'de yeni sezon Cemal Reşit Rey'in hiç çalınmamış eseriyle açıldı

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Cemal Reşit Rey (CRR) Konser Salonu'nda 2018-2019 konser sezonu açıldı.

05 Ekim 2018 - 20:30

Sezon, CRR Senfoni Orkestrası’nın “Cemal Reşit Rey’den Seçkiler” başlıklı konseriyle başladı. Konserde, Cumhuriyet tarihinin ilk kuşak bestecilerinden Cemal Reşit Rey'in “Kromatik Konçerto” adlı eserinin Türkiye’de ilk seslendirilişi gerçekleştirildi. Eser, dinleyenlerden büyük beğeni aldı. Konçerto'nun yanı sıra CRR arşivinde keşfedilen Cemal Reşit Rey'in kendi el yazısıyla yazdığı eserlerinin notaları da ilk kez müzikseverlerin beğenisine sunuldu.

Cemal Reşit Rey’den Seçkiler başlıklı konserde Cemal Reşit Rey Senfoni Orkestrası’nı Can Okan yönetti. Kromatik Konçerto da orkestraya piyanosu ile Dr. Aydın Karlıbel eşlik etti. CRR Konser Salonu Genel Sanat Yönetmeni Aslan Özdemir, performans sonrası Karlıbel’e teşekkür ederek, çiçek takdim etti. Konserde, İstanbul Devlet Opera ve Balesi solistlerinden tenor Hüseyin Likos da, Rey’in “Mistik” adlı şiirini seslendirdi. Konser repertuvarında ayrıca “Enstantaneler (1931)” ve “Senfonik Şiir (1971)” isimli eserler de yer aldı.

Yurtdışında Seslendirilerek Başarı Kazanmış İlk Piyano Eseri

Kromatik Konçerto Klasik Batı Müziği’nin tarihsel akışı içinde diyatonizm kavramı ile birlikte iki temel unsurundan birisi olan kromatizmi ön plana çıkartıyor.

Kromatik Konçertonun taşıdığı tarihi önem ayrıca, 1932’de bestelenmiş olan Ulvi Cemal Erkin’in Konçertinosu bir yana bırakılırsa; ülkemizin, bestelenip yurtdışında seslendirilerek başarı kazanmış ilk piyano konçertosu olması.

Bestecimizin yaşamında, kendi tabiriyle “Büyük ustalardan alınmış ayaküstü dersler”e vesile olmuş olması da bu konçertoya tarihi önem yüklüyor.

“Şekerciğim, velhasıl efendim, işte o gün bu gün hala Kromatik Konçertoya bir final besteleyeceğim”

Cemal Reşit Rey’in konçertoyla ilgili derslerinde anlattığı iki anekdot şöyledir: ilki Paris’te Dimitri Mitropoulos yönetimindeki Dünya Prömiyeri ikincisi ise iki yıl sonra gerçekleşen Viyana seslendirilişine dair.

Eserin Mart 1933’te Paris’te gerçekleşen dünya prömiyerinde dinleyenler arasında bulunan ünlü besteci Louis Aubert, konserden sonra Cemal Reşid Rey’in yanına gelir ve “Eser daha tamamlanmamış, esere bir Final yazınız!” der. Cemal Bey şaşkındır. “Finali besteledim, siz de dinlediniz” diye cevap verir. Aubert, “Hayır, bu bir Scherzo!’ diye fikrini yineler. Bundan iki yıl sonra, eserin Viyana seslendirilişinde ünlü besteci Alban Berg gelir ve “Sizi kutluyorum. Türkiye’de bu kadar ileri müzik yapıldığını bilmiyordum” Berg sözlerini, “Fakat bu esere şimdi bir final besteleyiniz’ diyerek tamamlar.

Cemal Reşit Rey ise bu anekdotları pürneşe bir eda şu sözlerle noktalar: “ Şekerciğim, velhasıl efendim, işte o gün bu gün hala Kromatik Konçertoya bir final besteleyeceğim”

YORUMLAR

  • 0 Yorum
Henüz Yorum Eklenmemiştir.İlk yorum yapan siz olun..
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR x
Pera Film, doğumunun 100. yılında Ingmar Bergman’ı anıyor
Pera Film, doğumunun 100. yılında Ingmar Bergman’ı anıyor
2018'in en çok satan kitapları
2018'in en çok satan kitapları